Dag 20: St.Jean-Pied-de-Port - Tiebas

11 juni 2016 - Tiebas, Spanje

Na een heerlijk rustdagje in St. Jean ging het vandaag toch echt gebeuren. Het beklimmen van de Pyreneeën. Vanuit de stad zag je ze al liggen en het klimwerk begon direct buiten de stad. Gestaag met 9% omhoog.

Wel vroeg uit de veren vandaag! Om 7u zaten we aan het ontbijt en om 740u vertrokken we. Nog met een Nederlands stel gepraat. Zij blijven vandaag  een dagje in St. Jean. Ze hadden al over ons gehoord, van de Belgische schooljuf. Dat is toch best grappig om terug te horen. Kennelijk is het een heel ding, wat niet zo vaak voorkomt: een moeder en een dochter gezamenlijk naar Santiago :) Horen we veel!

Vroeg vertrekken heeft ook wel voordelen. Om 8.06 stonden we in Spanje!! Weer een grensovergang waar je moest opletten dat je   met je voorwiel in Spanje stond en met het achterwiel nog in Frankrijk. Maar goed, dan ben je wel in Spanje! En aan de voet van de Pyreneeën.. 24km omhoog... Om te huilen.
In eerste instantie bedacht om geen foto's te maken. Elke keer stoppen leek me niets. Maar de Pyreneeën zijn zó mooi! Overal hoor je water stromen. En soms zie je het ook. Hoge bergen waar je naar toe klimt en dalen waar je bent geweest. En gewoon heel veel groen en mooie uitzichten! Prachtig. Dusja, toch maar wat foto's gemaakt...

En verder... het klimmen viel eigenlijk ook  wel mee! Een paar keer gestopt, maar niet met de fiets gelopen! In 2.26u waren we boven!! (Gerekend vanaf St. Jean). Pashoogte Roelandpas: 1057m! Bam! We blijven onszelf verbazen! En dan ben je op de top met een prachtig uitzicht natuurlijk.... NOT!!! Alleen mist en daarbij regen. we zagen niets van het dal! Dat was wel een beetje balen... gauw naar beneden dan maar.

Hoe warm je het met klimmen van een berg krijgt... Hoe snel je kan bevriezen op de fiets als je naar beneden gaat.. de mist sloeg aan op je gezicht, ijskoud! En je bent ook zo beneden, bizar. In Roncesvalles koffie en warme chocolademelk. Ook een stempel gehaald. Sommige mensen die de stempels uitgeven hebben niet door wat die stempel eigenlijk voor iemand betekent. Zo onverschillig wordt die inkt in je paspoort gedrukt. Een tegenvaller... dus snel maar weer verder. Heuveltje af gaat sneller als heuveltje op en dat was te merken.. hij ging lekker!

Besloten om onder Pamplona heen te fietsen. Geen zin in een drukke stad... de omgeving is hier mooi en uitgestrekt. Lunchen in het zonnetje, we hebben het zo slecht. Wel even vermelden dat ik elke keer de lunch klaarmaak! Mama zit bij te komen, ik de baguette te beleggen. Maar dat is het 35jaar leeftijdsverschil zullen we maar zeggen.
Baguette is het trouwens niet meer natuurlijk! Spaans moeten we nu praten! Help... Daar ben ik dus echt niet goed in.. En mama ook niet.
. Maar ik begon ook met dat ik geen Frans sprak, en inmiddels kan ik me aardig redden. Voor een pelgrimstocht dan, haha! In het Spaans kan ik op dit moment alleen nog maar vragen waar de MC Donalds is... ook belangrijk, maar een slaapplaats wordt daar niet mee geregeld denk ik zo.

Over een slaapplaats, daar moesten we natuurlijk ook over nadenken... het traject loopt tot Puente La Reina.. maar dat gingen wij niet doen. Even buiten de route ligt Tiebas, met albergue (spaans voor gîte). Daar naar toe gefietst, uiteraard boven op een heuveltop. Gewapend met het ANWB woordenboek Spaans naar binnengestapt om 2 bedden te regelen. Vraag me niet hoe, maar gelukt!

En nu lekker aan het bier in de plaatselijk kroeg/bistro/restaurant (het is hier niet zo groot) en dalijk douchen en naar bed, we zijn moe!

89km gefietst in 5.11u Inclusief de Pyreneeën! We zijn trots op onszelf!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annette:
    super gedaan....petje af
  2. Peter van Hemert:
    11 juni 2016
    "I have a hard head in it" zei ik op zijn Gezina's tegen Willemien, toen jullie uit Vlaardingen vertrokken. En toen jullie bij mijn geliefde noord-Franse kasseien kwamen, zei ik "Parijs is nog ver" op zijn Zoetemelk. Daarna dacht ik dat de Pyreneeën jullie wel een lesje zouden leren, maar zelfs een ware zondvloed aan regen kan jullie niet afremmen.
    Wat me het meest verbaast is de gemiddelde snelheid die jullie zelfs met bagage weten te halen. De snelheid die jullie vandaag in de bergen haalden is ongeveer mijn snelheid op het vlakke.
    Geweldig hoor!
  3. Annebeth:
    11 juni 2016
    Lieve dappere dodo's. Jullie hebben al geflikt wat mij morgen te wachten staat. 1640 mrt iets oostelijker. hihihi de Mac donalds
    Ontzettend knap gedaan. Hasta la vista. Vamos Vamos!
  4. Babs:
    11 juni 2016
    Wat een bikkels zijn jullie toch. Zo zie je maar, geen berg te hoog voor jullie en geen dal te ver.
    Wij gaan morgen ook de hoogte in maar dan met het vliegtuig. We vertrekken morgen naar Corfu voor hopelijk een heerlijke vakantie. Tablet gaat mee, dus ik blijf jullie volgen. Veel veilige kilometers nog tot aan Santiago. Lieve groetjes van ons Ton en Babs
  5. Ad:
    11 juni 2016
    Lieverds, hardstikke blij en trots dat jullie de Pyreneen "bedwongen"n" hebben. Ook de groetjes van Paul, Margriet, Pita, Leo en Jaap. We misten jullie wel op de verjaardag van Margriet. Ook de beste wensen van Siebren en zoon Ysbrandt. XXXX Kruimeldief
  6. OPA:
    11 juni 2016
    KANJERS,wat een prestatie,hoeveel bergen moeten jullie nog over? Het is ongelooflijk! Ik kan hier thuis makkelijk zeggen hou vol.Maar reken er op dat ik diep buig voor jullie!{O}PA!!
  7. Maria:
    12 juni 2016
    So! Wat een prestatie! Gezina, je bent maar 1, ik zeg 1, 1, 1, jaar jonger dan ik. Wat een bedenkingen had ik voor je ging, maar wat super doe je het. En Myrthe, wat een super dochter ben je! Wat heerlijk, zo'n familie. Ga zo door meisjes, jullie gaan dit helemaal redden. Morgen ga ik met Pa alle apjes lezen, wat zal hij genieten.