Dag 32: Melide - Santiago de Compostela

23 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Wauw.. onze laatste dag op de camino. Vandaag zullen we Santiago binnen fietsen. Daarom heb ik waarschijnlijk niet zo lekker geslapen, te spannend?

Opstaan was gewoon weer om half 7. En met ons de andere op de slaapzaal. Ook wel eens leuk om niet de laatste te zijn. Bij de buren voor een ontbijtje en daarna de fiets op. Regent het gewoon! Misschien hoorde het zo te zijn? Met regen vertrokken  op onze eerste dag. En nu dan ook op onze laatste dag. Gelukkig was de regen niet zo heftig als bij jullie in Nederland!! Ook best veel mist. Dus de zeer charmante oranje jasjes gingen aan. Hebben we die toch niet voor niets meegesleept.

Het eerste stuk ging lekker. Naar de laatste grote stad voor Santiago: Arzúa. Hier ons tweede ontbijtje van de dag gegeten bij de bakker en een stempel gehaald. We wilden bij de kerk kijken of ze daar een stempel konden geven, was net de mis begonnen om 10u. Hier in Spanje heb je echt elke dag een eucharistieviering.... Dus toen maar bij het VVV. En verder, de kriebels om aan te komen in Santiago begonnen nu echt op te spelen!

Aangekomen in Touro. Hier zou de kar met het lichaam van St. Jacob doorheen zijn getrokken door stieren, aldus mnr. Sweerman. Nou je ziet er weinig van... Van de hele pelgrimsroute eigelijk. De weg die we fietsen loopt door mooi groen heuvelachtig landschap met onder andere eucalyptusbomen. Maar een schelp of iets anders dergelijks van de camino zie je niet terug.. En dat vonden we maar vreemd. Gisteren fietsen we nog naast de looppelgrims. Nu waren we de enige op de weg. En toch was dit de weg volgens het boekje.
Uiteindelijk waren we het zat. 13km voor Santiago en bij ons allebei was het hele "camino gevoel" weg. Dus bij een bushokje (die stonden dan wel daar in de middle off nowhere) gestopt en onze kaart en loopkaart naast elkaar gelegd. Bleek dat wij gewoon kilometers onder de loopcamino aan het fietsen waren! Leuk bedacht maar zo wilden wij Santiago niet binnenkomen. Na wat gepuzzel op mijn telefoon een weg dwars naar boven gevonden om op de loopcamino uit te komen. En daar gingen we. Nog niet wetend dat een hele bergkam tussen de twee wegen lag....
Bergen van 14% beklommen waar we ja, allebei zijn afgestapt... kapot gingen we, maar in gedachten de camino voor ons. Dat hielp, en uiteindelijk fiets je dan na een afdaling (heerlijk) een camping op. Midden op de looproute want overal waren gelijk de pelgrims. Heerlijk kippenvel!! Op de camping nog een stempel en een welverdiend bakje koffie voor mama.
En daarna dus met alle andere pelgrims op naar Santiago! Routeboekje aan de kant, we doen het zelf met de bordjes die nu overal hangen. Dit is het. Met uiteraard weer eerst  een heuveltje. Maar met het bordje: kathedraal Santiago 4,7km. Wauw!!!

En opeens rij je dan Santiago binnen. Een onbeschrijfelijk gevoel overmand je. Ik moest huilen bij het naambordje. Nou ben ik sowieso best emotioneel te krijgen, maar dit gevoel... Damn! We hebben het geflikt! Mensen wie zeiden dat het niet zou lukken, we hebben ze een poepie laten ruiken. Bots! Met z'n tweeën!

Op naar de kathedraal. Jammer genoeg stond die in de steigers. Maar dat kon de pret niet drukken. Ik ben zo ontiegelijk trots op mijn mama!!! In het internationaal pelgrimshuis ons Compostelaat opgehaald. Hier deden we het toch stiekem ook wel een beetje voor.

Daarna naar het hotel: een AC hotel net buiten het centrum. Prima zo dachten wij. Fietsen we het terein op... welkom bij het 5* AC Palacio del Carmen hotel. Uhm okee. We hebben in iedergeval een heeeeeeerlijke kamer. Pappa, bedankt voor het gebruiken van je visa kaart!

Zodalijk Santiago in om een lekker hapje te eten. Misschien vanavond eens een keer geen 'menu de pelgerino' haha. En morgen verder de stad in.

En toen waren er. Santiago. Ons doel is bereikt. Vandaag 65,79 km gefietst in 4u19m.
Dat brengt het totaal op 2469 km! In 140 uur en een kwartier! 23mei vertrokken, 23 juni aangekomen. 29 fietsdagen, 3 rustdagen. Best wel trots op ons!

Liefs, Myrthe

1. Maaike:
    23 juni 2016
    Een brok in mijn keel. Wat mooi beschreven. Super gaaf dat jullie er gewoon naar toe gefietst zijn. Knap, respect
  2. Leonie:
    Geweldig wat knap!!!
    En nu genieten maar!
  3. Maria:
    23 juni 2016
    Lieve meisjes, supertrots, op jullie! Gefeliciteerd!
  4. Truus Liewes:
    23 juni 2016
    Jullie zijn kanjers......pelgrims 1.0.....!!!!!!.. alle respect.....tijdens het lezen ervaar je jullie emoties.....Bedankt dat ik mocht meegenieten. Nu genieten van jullie welverdiende rust.
  5. Ad:
    23 juni 2016
    Natuurlijk alle 3 de superlatieven en nog veel meer. Geniet ervan en wie weet ben je over een aantal dagen genoeg uitgerust om naar het "einde van de wereld" te fietsen, Knapperds, kusjes.
  6. Hans:
    Top prestatie
  7. Jaap en Margriet:
    23 juni 2016
    Het is jullie gelukt!! Een geweldige prestatie!!
    Geniet maar van jullie 5***** hotel. Toch een beetje pelgrims 5.0 ...?
  8. Demeulenaere luc:
    23 juni 2016
    Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt op 9 juni en ken het gevoel. Ik heb wel de Sweerman track gevolgd en je komt ook mee stukken tegen. Proficiat met het bereiken van Santiago. Kippenvel moment voorganisatie jullie alleen
  9. Han:
    23 juni 2016
    met diepe bewondering voor jullie prestaties en met grote dankbaarheid dat ik die mag volgen. ONGEKEND !
  10. Karlien:
    23 juni 2016
    Geweldig! Ik ben zo onder de indruk van jullie!! Echt fantastisch. Ik heb van jullie verhalen genoten en ben echt heel erg trots op jullie. Deze ervaring neemt niemand jullie meer af 60 en bijna 25. Dé moeder en dochter op pelgrimstocht. Kijk maar even achterom en geniet ervan!
  11. Christie van der Vliet:
    23 juni 2016
    Diep respect!!! Ook ik heb van jullie dagelijkse verhalen genoten, erg leuk en treffend opgetekend door jullie, elke dag weer!
    Geniet van dit 'overwinnings' gevoel en geniet nog even van het goede Spaanse leven, dik verdiend!!!
  12. Kim:
    23 juni 2016
    Kippenvel op mn armen toen papa vanmiddag liet weten dat jullie er waren! Ik ben ook ontiegelijk trots op jullie! Echte kanjers! Dikke knuffel!
  13. Doortje:
    23 juni 2016
    Dat mooie hotel hebben jullie dubbel en dwars verdiend. Geniet er van.
  14. Diny:
    23 juni 2016
    Proficiat super gedaan jullie tweeën rust nu maar lekker uit en geniet nog maar die laatste week van de mooie omgeving liefs Klaas en Diny
  15. Peter van Hemert:
    23 juni 2016
    Wij hebben jullie avontuur dagelijks met spanning gevolgd. Echt super wat jullie klaar hebben gestoomd. Jammer dat het verhaal nu afgelopen is. We hopen op een camino 1.0.2: Lopen...?
    O ja Gezina en als je die sigaretten nu ook definitief laat staan heb je 2 wereldprestaties geleverd.
  16. Christine:
    24 juni 2016
    Wat mooi om jullie te hebben mogen volgen.
  17. Toon en Rozalien:
    24 juni 2016
    Hola KANJERS, wat een prestatie!!!! Jullie mogen terecht trots zijn. Geniet nog lekker samen.
  18. OPA:
    24 juni 2016
    Kanjers!! Bij al de roem die jullie toegezonden zij kan ik natuurlijk niet achter blijven.Heerlijk zulke door zetters!!Ga nu maar de tourrist uithangen.groetje {O}PA!!!
  19. Annebeth:
    24 juni 2016
    Ooooh lieve meiden, er zijn geen woorden voor. Alles is een understatement! Wat mooi om dit zo samen te beleven!! Om nooit meer te vergeten.

' op je bestemming van je wensen aangekomen, zul je in ieder geval 1 ding missen: het voorttrekken naar die bestemming'
  20. Gezina & Myrthe:
    25 juni 2016
    Bedankt voor alle lieve reacties!! En bedankt dat wij elke dag mochten genieten van de reacties op ons blog. Ook dit heeft ons erg goed gedaan en gesteund om aan te komen in Santiago.
    Wij gaan nu nog even verder fietsen naar Finisterre en Muxia. Tja, je moet toch wat wanneer je een week te vroeg als gepland aankomt ;)

Heel veel liefs!
  21. Cissy siebel:
    25 juni 2016
    wat heerlijk omte lezen! Het roept alle herinneringen van een dikke maand geleden weer helemaal boven! Gefeliciteerd. En je kunt je daar echt wel een week vermaken. Wij vonden het een fijne stad om te zijn. Liefs!
  22. Pennie van Veelen:
    25 juni 2016
    Wat een mooie tocht hebben jullie gehad. Ik doe het jullie niet zo 1,2,3 na. Echt een doorzettingsvermogen.
    Geniet van jullie welverdiende rust.
  23. Yolanda:
    26 juni 2016
    Wat een geweldige prestatie. Dit is zeker iets om waanzinnig trots op te zijn. Deze ervaring pakt niemand jullie meer af.
    PS jameer dat jullie er zijn, nu kan ik de leuke verhalen niet meer lezen
  24. Jessica de Korte:
    4 augustus 2016
    Topprestatie! Ik heb het zelf ook gefietst, prachtige route he, en zoveel mensen die je aanmoedigen... Voor een fietstijdschrift interview ik fietsfamilies. Lijkt het jullie leuk om hieraan mee te doen? Dan kom ik bij jullie langs voor een interview en foto.