Dag 28: Mansilla de las Mulas - Astorga

19 juni 2016 - Astorga, Spanje

Zondag, kwart over 7 's ochtends en ik sta aangekleed en wel m'n tanden te poetsen. Ik verbaas me er zelfs niet eens meer over.

Daarna lekker aan een ontbijtje. Gewoon in de albergue, want die zat in het plaatselijke café. Brood voor de middag hadden we gisteren al gekocht. Vandaag is zondag en veel zal niet open zijn. Zondags was ook ons tempo, haha, niet vooruit te branden. Kwart over 8/half 9 op de fiets. Richting León! Waar gisteren de wandelcamino en onze camino nog gezellig samen opgingen, gaan ze hier uit elkaar. Weer vanwege een snelweg een omweg voor de fietsers. Andere keuze was om onder León door te gaan, maar wij wilden wel de stad zien. Dus door het platteland. Met een schaapskudde over de weg!

Iets voor 10u rijden we León binnen, om 10u zitten we aan de koffie en een chocoladebroodje voor de kathedraal. Heerlijk in het zonnetje!
Een voor een de kathedraal bezocht. Onze fietsen werden namelijk net zo druk bekeken als de kathedraal zelf. Daarom ook maar niet naar de mis gegaan. Ik liep nog wel binnen toen de mis begon. 6 priesters gingen voor. Alle 6 minstens 4x mijn leeftijd. Maar goed, zingen konden ze wel ;)
Overigens waar ik me in de kathedraal van Parijs zo aan stoorde: toeristen die de communie filmen... die krijg je hier niet! Om 11u begon de mis. Toeristen en andere mensen werden daarna geweigerd. Hek op slot, klaar, kom maar over een uur terug (Waren wij even mooi op tijd). Ook de stempel van de kathedraal gehaald. Die is nou niet echt om naar huis te schrijven.
Verder nieuw vers brood gekocht (toch een bakkertje kunnen vinden), want tja toch lekkerder als brood van gister en het blijft zondag! Daarna snel de stad uit. We vonden León een beetje tegenvallen...

Na León verder door het platteland van Spanje. Wat is het hier mooi!! Soms kreeg je het gevoel dat je door de duinen van Scheveningen aan het fietsen was! Met twee adelaars/buizerd/valken op de achtergrond die net aan vliegers deden denken. Maar na elke kleine heuvel kwam weer een prachtig mooi landschap, geen zee. Toch wel een beetje heimwee naar ons kikkerlandje. Hoewel, als ik de berichtgeving mag geloven hebben wij hier wel wat beter weer. Lekker met korte broek en korte mouwen gefietst! Moest oppassen dat ik niet weer verbrandde!

Wat je hier ook in elk dorpje ziet zijn ooievaars-nesten. Op de kerktoren, de watertoren. Gewoon op iemands huis. En dan niet 1, maar minstens 3. En ook allemaal bewoond. Tom, pas maar op, haha ;)

Alle dorpjes kennen de historie van de camino. En daar waar water is (of was) is een pelgrimsbrug. Een mooie brug staat in het plaatsje Hospital de Órbigo. Na de brug weer welverdiende koffie voor mama. En daar kwamen weer de Argentijnse dames! Gezellig met zijn 4'n op het terassje. In León hadden we ze ook al weer gezien. Zij volgen met de mountainbike's de wandelcamino. Dus onderweg komen we elkaar niet tegen. Wel steeds dezelfde plaatsjes. En ook onze eindstop voor vandaag kwam overeen: Astorga.

Aangekomen in Astorga eerst naar de albergue. Weer zo'n hele grote! Maar we liggen op een kamer met 4 andere pelgrims. Blij met ons eigen dekentje, want Annemieke, je krijgt een matras en een kussen en dat is het ongeveer wel. Soms liggen er paardendekens. Maar voor 5eu p.p.p.n. mag je ook eigenlijk niet klagen ;)

Daarna het pleintje op. Lekker aapjes kijken en een hapje eten. En jawel, we konde  paella krijgen! Keuze was snel gemaakt, heerlijk gesmuld. Ook besloten om hier morgenochtend ontbijt te eten: engels ontbijt met bacon, ei en worstjes. Dat gaan we nodig hebben. En jullie steun ook!
Astorga ligt 10 km voordat de klim begint naar Cruz de Ferro. Een klim van 20km lang naar een top van.... 1504km!!! Lange mouwen en lange broeken aan! We hebben de sneeuw zien liggen hier op de toppen van de bergen voor ons..  maar dat zal daar vast niet zijn, toch? Kou lijden... ik wil er nog even niet aan denken... ik kruip nu wel gewoon in m'n heerlijke fleecedekentje weg! Truste!

Liefs, Myrthe

Vandaag 91,5 km gefietst in nog geen 5u!
Tussenstanden: 2174 km totaal gefietst, nog 282 km te gaan!

1. OPA:
    19 juni 2016
    Sterke schatten!Hier hebben zaterdag regen gehad, van daag was het droog..Het doel is niet ver weg meer.Er zal nog genoeg te zien zijn.Doortje vertelde dat de stad van de west kant binnen reiden mooier is dan van de oostkant,daar staan allemaal fabrieken.Ga zo door met mooi weer en de groetjes van je {O}PA!!.
  2. Maaike:
    19 juni 2016
    Sterkte alvast voor de volgende etappe.

Het is een genot om elke dag mee te mogen delen in jullie avontuur.
  3. Maria:
    19 juni 2016
    Wel, dat was weer een zeer actieve dag. Maar nu morgen! Ik zal de hele dag aan jullie denken. Ik hoop dat de kou en de helling meevallen. Heel veel succes!
  4. Annemiek:
    20 juni 2016
    oké, niet alleen de dagen, maar ook de nachten zijn spartaans dus. Succes, hoop dat de klim meevalt, enne, bind dat fleecedekentje om als cape als het te koud is boven, multifunctioneel! Houd moed, later zal het weer een picknickkleedje zijn.
  5. Karlien:
    20 juni 2016
    Wat een leuke ontmoetingen allemaal! Ik hoor wel hoe de klim gegaan is. Groeten uit het druilerige Nederland xxx
  6. Doortje:
    20 juni 2016
    Wat maken jullie veel mee en wat een prachtige foto's van onderweg. Dit is een reis om nooit meer te vergeten.
    Gaan jullie eerst naar La Coruna of meteen naar Santiago?