Dag 27, Fromista -Mansilla de las Mulas

18 juni 2016 - Mansilla de las Mulas, Spanje

Wij weten dat jullie graag onze blog lezen. Uit jullie reacties begrijp ik dat hij wordt gebruikt als leesvoer in de trein, als verhaaltje voor het slapen gaan, bij een glas sherry of bier en zelfs de computer wordt voor het slapen nogmaals aangezet om onze belevenissen te lezen.
Maar weet dat wij net zo genieten van jullie reacties op onze blog. Ook via Facebook en de app wordt gereageerd. Zalig, we smullen ervan.
Voor alle van Bohemen mensjes met aanhang : een hele gezellige bbq zonder ons. Vier de verjaardag van pa maar goed en drink een borrel op onze afwezigheid.
Gisteren avond nog een kleine geschiedenisles gegeven over St. Jacobus. Een aantal mensen in de albergue dachten dat hij de camino gelopen had!
En dat zij het in zijn navolging deden! Het was voor de pelgrims best wel een schok om te horen hoe het werkelijke verhaal van St. Jacobus luidt.
Vanmorgen maar weer verder op de fiets. Ons doel voor vandaag is een slaapzak te kopen. Het is koud 's nachts.
Het eerste dorp heeft wel een gigantische grote tempeliers kerk, die dicht is, maar geen winkels.
In het tweede dorp zijn we even voor 9 uur.
Als eerste zien we klooster met een open deur. Wij daar naar binnen en kunnen gelijk de mis van 9 uur bijwonen samen met 5 Spanjaarden en 7 nonnen.
Wij kunnen het goed volgen, maar missen wel een Gloria en een Credo. De nonnen zaten achter in de kerk, gescheiden met een hek van de overige kerkgangers. Tijdens de communie ging de priester als eerste naar de nonnen, een luikje in het hek ging open. En vervolgens kregen de gewone kerkgangers de communie door naar de rand van de bank te gaan. Niks niet naar voren lopen.
Na 35 minuten staan we weer buiten. Op naar het dorp voor onze missie. Komen we die limburgers weer tegen. Zij waren 5 kwartier verlaat omdat de sleutel van de garage zoek was waar hun fietsen stonden! Not happy!
Myrthe had de winkel gevonden waar onze missie voltooid had kunnen worden, ware het niet dat de winkel dicht was en ook niet open ging. Nou, Myrthe was not amused om het zachtjes uit te drukken.
Dus verder maar. Staat ze ineens boven op de rem na 100 meter. Een andere winkel die wel slaapzakken en fleece dekens verkocht. Missie voltooid!
Onze weg konden we vervolgen over een deel van de camino wat vlak, uitgestorven en schaduwloos is. De Tierra de Campos.
Geadviseerd wordt dan ook om voldoende water mee te nemen. Maar de temperatuur is niet al te hoog en het waait weer aardig, dus veel dorst hebben we niet.
Bij Calzadilla gaan we koffie drinken. Komen daar de 2 Argentijnse dames uit het café die in dezelfde albergue dan wij de nacht hadden doorgebracht. Ook daar zijn we nu bekend als de fietsende moeder en dochter uit Nederland!
Veel tijd om daar te blijven hadden we niet. We moesten naar Sahagún, dan ben je op de helft van de Spaanse camino! Inmiddels zijn we daar overheen. Het landschap is weids, er gaan wel heel veel kleine stroompjes doorheen, irrigatie van jaren her zie je nog steeds lopen en ook hier een kanaal. Water genoeg, vandaar ook veel korenvelden.
Ook hier natuurlijk hele rechten wegen. Verdwalen naar Santiago is niet meer mogelijk. Zoveel wegwijzers zijn er. We zien ook steeds vaker looppelgrims, ook omdat het looppad en het fietspad kilometers parallel aan elkaar lopen. De "holas" en "buen camino " worden veel uitgewisseld. Leuk.
En nu zitten we dan lekker in de tuin van de albergue in Mansilla de las Mulas. En gaan we hier voor 5 euro pp slapen. Maar eerst de foto's plaatsen.
Myrthe heeft 100 km geklokt in 5 uur en 20 minuten.

Liefs Gezina

1. Jaap en Margriet:
    18 juni 2016
    Geen dorst onderweg,maar wel met een halve liter bier in je handen !!!!
  2. Yolanda:
    18 juni 2016
    Elke weer een feestje jullie verhalen te lezen. Heel veel succes met de laatste km'ers. En .... met de bijbehorende verhalen natuurlijk
    Liefs Yolanda
  3. Florentine:
    18 juni 2016
    Proost, ziet er gezellig en zonnig uit. Het gaat vast helemaal goed komen met de laatse kilometers!Veel plezier daar samen!
  4. Babs:
    18 juni 2016
    Ook wij genieten iedere avond met een wijntje en uitzicht op de haven van Corfu van jullie belevenissen. Petje af voor jullie prestatie. Leuk dat jullie al zo bekend zijn als moeder en dochter. Dat komt dus niet zo vaak voor. Nogmaals veilige kilometers tot Santiago. Groetjes en hou het heel.
  5. Kim:
    19 juni 2016
    Thuis van de bbq, leek jullie even te zien op het scherm :) mn ritueel voor het slapen gaan weer voltooien. Buen camino :)
  6. OPA:
    19 juni 2016
    SCHATTEN!,voor het eerst heb ik de blog s avonds niet gelezen.. Het was laat gewoorden. 27 bezoekers op mijn feestje en jullie nog in beeld. Wat een verrassing. Reuze gezellig en verwend en pittig gedronken.Jullie zijn ook aardig bekent! Hou nog even vol en veel mooi weer gewenst. {O}PA!!
  7. Annemiek:
    19 juni 2016
    Ongelooflijk dat het snachts zo koud is, zie zo'n heerlijk zonnetje, wat wij hier al dagen missen. Krijgen jullie geen dekens of een lekker dekbed in die pelgrimshuizen? Succes verder! Was leuk om jullie life te zien gisteren
  8. Els Vogelaar:
    20 juni 2016
    Hoi Gezina en Myrte, al een poos jullie verhalen niet kunnen volgen . Waarom weet ik niet. We zitten in Frejus aan de middellandse zee en hebben wel Internet. Maar ineens vandaag kwamen de mails binnenrijden en ben ik heerlijk aan het genieten van jullie sublieme verslagen. Ik heb heel veel ontzag voor jullie fietsen in de bergen. Hou vol en veel plezier!!!