Burgos

16 juni 2016 - Burgos, Spanje

Ik begin mijn verhaal waar Myrthe gisteren geindigd is. We zijn gaan eten, niet veel bijzonders om vervolgens naar de pelgrims mis te gaan in de kathedraal. Elke dag om 19.30. Nou lezen ze daar achterelkaar de mis, want deze sloot naadloos aan op de vorige viering. Mensen komen en gaan dan ook tijdens de viering. Bijzonder.
Half uurtje en de pelgrims mis was klaar. We moesten goed opletten waar ze in de viering waren want het ging als een speer. Opzicht best te volgen.
Daarna terug naar de hotelkamer, Myrthe was niet lekker.
Om 1 uur werd ik wakker; Myrthe onder de douche? Nee, het was de regen buiten!
Lekker uitgeslapen, dat was de bedoeling. Gelukt! Om 10 uur het bed uit. Na het ochtend ritueel op de fiets om de overnachting voor vandaag te regelen. We blijven in Burgos, maar niet in het hotel.
Eerst de emmausgangers geprobeerd. Gaan om 1 uur open en alleen voor looppelgrims. Dus terug het centrum in naar het pelgrims hostel van de gemeente.
Terwijl Myrthe bezig was met het inchecken en ik buiten met de fietsen aan het wachten was, kwam er een groep van 53 kinderen langs (6-7-jarige ) met 2 leerkrachten ! Geen enkel probleem om half een 's middags.
Fietsen staan ook weer binnen en deze pelgrims zijn weer 10 euro's armer voor 1 nacht slapen. Geen wifi, praat maar met elkaar ipv je telefoon zei de receptionist.
Kon er wel een lekkere lunch vanaf : stokbrood met ham voor €1.05 per persoon. Dit hebben we voor de kathedraal opgegeten en daarna de kerk in.
Mooie kerk. En grooooot, ongelooflijk. Het bezit heel veel zijkapellen, die in de loop van de eeuwen steeds aan een andere heilige werd toebedeeld. De kathedraal is ook steeds uitgebreid, kreeg meerdere ingangen, torens werden er op gebouwd en storten ook weer in.
Een ingang ligt zo hoog dat er een trap gebouwd is om van de ingang naar de kerkvloer te komen. Deze Golden staircase heeft als voorbeeld gediend voor de trappen van de opera in Parijs! De eerste steen voor deze kerk werd al voor het jaar 1000 gelegd. Daarna naar de burcht boven op de berg. Leuke ruïne met als bijzonderheid een 60 meter diepe waterput waar je naar toe kon lopen. 60 meter onder de grond dus. Zonder gids, smalle tunnel dat zag ik nou weer niet zitten. De video beelden vond ik genoeg.
Daarna nog even flaneren langs de terrasjes, waar we een meisje van een jaar of 5 zagen lopen met een echt konijn in haar armen ipv een pop, om vervolgens de pelgrims maaltijd te nuttigen van 9 euro's.
Leuke stad, Burgos. Veel groen, veel terrassen, veel wandelaars en wanneer de voetgangerslichten op groen gaan, fluiten er vogels.
El Cid en zijn graf hebbenwe natuurlijk ook gezien.
En om nog even terug te komen op de haan in de kerk: die is er nog steeds. Twee dagen geleden nog gespot door een andere pelgrim
Vandaag 4 km gefietst en 8 km gelopen. Geen wind of regen gehad vandaag.

Liefs Gezina
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Toon en Rozalien:
    16 juni 2016
    Hoi samen, fijn dat er tijd is om rond te kijken en inderdaad die kerk diensten zijn heeeel bijzonder in Spanje. Wij weleens gedacht met Pasen, we moeten op tijd zijn anders geen plaats! Valt reuze mee want er lopen inderdaad tijdens de dienst net zoveel mensen naar buiten als naar binnen. Ha ha hebben wij ook ons erg over verbaasd.
  2. OPA:
    16 juni 2016
    Net vakantie,Moet verzamelen voor de volgende berg? Het gaat jullie goed!Veel sterkte en ik blijf jullie volgen.Groeten {O}PA!!