Dag 10: Orléans - Tours

1 juni 2016 - Tours, Frankrijk

'S ochtends tijdens het ontbijt het journaal gekeken. Dit hadden we denk ik beter niet kunnen doen. Wat een noodweer overal! En vandaag zou niet veel beter worden. Met een iets wat bedrukt gevoel de tassen gepakt. Het regende al, op naar weer een natte dag.
Maar, kennelijk hadden alle schietgebedjes geholpen! Het was zowaar droog toen we de tassen op de fiets vastmaakte en vertrokken uit Orléans, wauw!

De weg ging via de rivier de Loire. Ook hier was duidelijk de overvloedige regenval te zien. Op de kaart zie je 2 stromen, nu is het 1 grote rivier. Gelukkig reden wij op een dijk. Totdat de weg van de dijk af ging.. dat was echt de beste beslissing van de dag... direct volgde de borden van "route geblokkeerd" en "route overspoeld" (in het Frans, maar goed). Wel kwamen we zo het dorpje Dry tegen, hoe toepasselijk!

Bij Blois gekeken tot waar we vandaag gingen fietsen. Een jeugdherberg in Amboise leek ons wel wat, maar die zat helemaal vol. Toen viel ons oog op het klooster in Tours, bij de zusters van Sint Maarten. Onze benen voelde goed, we gingen als een speer, dus waarom ook niet dachten we? En daar was nog 1 kamer vrij!

Dus vol goede moed gingen we verder. Ditmaal langs het stroompje Cisse. Maar ook hier had duidelijk het water goed huis gehouden en was van een klein stroompje geen sprake meer... hele velden onder water. Bankjes waarvan alleen de rugleuning nog boven water stond. En ook weer ondergelopen wegen. We waren zo gesteld op onze warme droge voetjes dat we opnieuw een rivier doorkruisen niet zag zitten. Dus een andere weg genomen. Minder leuk, maar wel droog!

Voor Tours wilden we het fietspad weer op. Nog even genieten van de natuur. Maar na 500m konden we weer omkeren naar de weg...

Aangekomen in Tours op zoek naar de basaliek van Sint Maarten. Gevonden en op zoek gegaan naar een zuster. Uitgelegd dat we de pelgrims uit Nederland waren en hier zouden blijven slapen. De zuster vroeg waar onze fietsen waren. Buiten voor de basiliek. Dit vond zij geen veilige plek, dus door de basiliek heen (!!) onze fietsen mogen verplaatsen naar de binnenplaats. Vervolgens werden we uitgenodigd voor 'Vesper' in de basiliek zelf. Mooi en indrukwekkend. Daarna kwam een zuster ons halen om ons naar de kamer te brengen.

En daar zitten we dan nu, in het klooster. Een lekker maaltijd en een stempel verder. We wilden nog even de stad in maar dat moet helaas wachten tot morgen. Om 2100 ging namelijk de poort dicht! Dus nu zitten wij ook als brave nonnen binnen, haha!

133 km gefietst in 6.45uur. Het is veel, maar dan ben je ook wel een hele ervaring rijker! En, ondanks alle voorspellingen: geen regen!

(Foto's volgen wanneer er weer wifi verbinding is!)

1. OPA:
    1 juni 2016
    Lievers, het eerste boek is uit Heb je nu een derde in km gehad?De wens is natuurlijk zulk weer niet meer mee te maken.10 dagen zijn jullie nu weg,nog 20 dagen te gaan is dat te doen?HEEL veel sterkte van{O}PA!!
  2. Ad:
    2 juni 2016
    In één woord KANJERS!!!. Hoop dat de regen nu ophoudt voor jullie. Meer dan 100 km afgelegd, ik doe het jullie niet na. Veel sterkte en kusjes van Kruimeldief