Dag 11: Tours - Dangé St. Romain

2 juni 2016 - Dangé-Saint-Romain, Frankrijk

Ach, hoe begin ik het verslag van vandaag. Beetje uitslapen, weerbericht voor Tours opgezocht (droog ) dus kwam het met bakken tegelijk uit de hemel, om 8 uur in de crypte van de kerk geluisterd naar het zingen van de zusters. Vervolgens een zeer spartaans ontbijtje van koffie met wat stukken stokbrood, kamer opgeruimd, fiets gepakt en gaan........ Nu konden we wel gewoon door een poort en hoefde we niet zoals gisteren door de kerk. Inmiddels was het gestopt met regenen en kwamen we droog aan in de kathedraal van St. Gatien. Mooie kerk, veel glas in lood, ook een groot schilderij van St. Maarten.
En begon het weer te regenen! Gelukkig was het al wat minder heftig toen wij de kerk uitkwamen, maar toch hè, balen. We hadden best nog wel honger, dus eerst langs de bakker.
Om Tours uit te komen was ook wel een dingetje. De Loire had zich nog niet in haar loop teruggetrokken. Maar gelukkig heb ik Myrthe bij mij. Zij weet overal een oplossing voor. Onderweg best nog wel vaak route barree zien staan, maar uiteindelijk hebben we alleen bij Tours om moeten rijden.
Vervolgens rustig fietsen richting Veigne, daar waar de Indre loopt. Leuke camping aan de oever...... U begrijpt het al. Zelfs de plaatselijke bevolking was uitgelopen om foto's te maken. Bizar om te zien dat een stroompje van een meter of 10 nu een kolkende rivier was geworden die niet meer in toom te houden was en nu wel 100 meter breed was.
En door gingen we weer. Standbeeldje van Jeanne d'Arc op een plein omdat zij daar in 1415 de Dauphin heeft ontmoet.
Onderweg kwamen we ook Jut en Juul tegen. Echtpaar van mijn leeftijd maar daar was iets mee. Gingen niet al te snel, beetje ik weet het niet.
Maar in Sainte-Maure de Touraine raakte we ze kwijt omdat Myrthe kon voorkomen dat ik de tweede klim van 12% moest doen. Hulde voor die dame.
Ik had bedacht waar we zouden slapen, Myrthe heeft de telefoontjes gedaan. En nu zitten we in een pelgrims-gîte in Dangé St. Romain. Lekker paella gegeten en een biertje gedronken.

Totaal 77 km gefietst in ruim 4 uur.

1. Annemiek:
    2 juni 2016
    Jullie zijn al routiniers aan het worden, Jut en Juul nog niet begrijp ik. Het gaat jullie goed, en het weer wordt gelukkig beter zijn de voorspellingen
  2. Maria:
    2 juni 2016
    Goed bezig, meiskes! Ik hoef niet te bidden voor mooi weer, zou niet helpen, maar ik hoop het zo voor jullie. En ik vind het erg leuk om iedere dag te lezen hoe jullie dag verlopen is! Veel succes, morgen!
  3. Christine:
    3 juni 2016
    Echte bikkels zijn jullie, maar zo te lezen genieten jullie nog steeds .
  4. OPA:
    3 juni 2016
    Lievers,hoop op een beetje mooi weer voor jullie. Hoewel jullie je niet laten kisten voor een beetje regen .Maar het kan ook wel eens te erg woorden.Hou vol, ik denk aan jullie {O}PA!!