Dag 18: Sorde-l'Abbaye - St Jean-Pied-de-Port

9 juni 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Hoe kan je een fietsdag beter beginnen met jawel, een lekke band! In de nacht is mijn achterband leeg gelopen. Fijn.
Maar beter aan het begin van de dag in de schaduw, dan 'smiddags in de volle zon.
Dus de plakspullen tevoorschijn gehaald en fiets op z'n kop gezet. Nou moet ik mijn twee broers misschien een beetje tegemoet komen. Wellicht was het inderdaad verstandiger geweest om een keertje te oefenen met een band lichten.. want jemig, dat gaat nog best lastig. Maar volgehouden en gelukt. Het lek ook snel gevonden. Een scheurtje vlakbij het ventiel. Praktisch niet te plakken. Dus een nieuwe binnenband zou je zeggen? Nou, die kregen we er dus met geen mogelijkheid in... :/ dus toch maar 2 pogingen gedaan voor het plakken... maar helaas.

Gelukkig bestaat onze weg uit mooie ontmoetingen. Christina van de gîte kwam helpen. Ze zocht een fietsenmaker op in het vorige dorp en daar wilde ze mij met mijn achterwiel wel naartoe brengen. De schat! Zo voorgesteld, zo gedaan. Een uurtje later was ik terug met een vol achterwiel in m'n handen!

2 uur later als gewoonlijk alsnog vertrokken. Na een knuffel, kus en gelukwensen van Christina uiteraard.

Al snel moesten we kiezen welke weg we zouden nemen naar de Pyreneeën toe. Er zijn namelijk 2 echte passen voor de fietsers. Die bij St.-Jean-Pied-de-Port en bij Oloron-Ste.Marie. We hadden de laatste op het oog daar deze wordt gezien als "makkelijker" voor de beginnende fietser. Maar op dit moment beschouwen wij onszelf niet meer als beginnend! En het scheelt 150km wanneer men via St.-Jean-Pied-de-Port gaat. Dusja! Op naar St.-Jean, de Navarra-route.
Veel bijzonders langs de weg was er niet.. mooie landschappen en opdoemende Pyreneeën. En dat merkte je dan wel weer aan de weg. Lekkere klimmetjes. Bij een klim naar Gibraltar (nee we zijn nog steeds op de route) kwamen we een lopende pelgrim tegen vanuit België. Diep respect! Even mee opgelopen totdat de fietsroute en de wandelroute weer van elkaar weken.

Inmiddels liep het tegen 2u en was het 34 graden. De schapen zochten verkoeling in de schaduw onder de bomen... de Fransen hielden siësta. En twee Nederlanders zaten te fietsen. Bizar. En ook eigenlijk te warm. Een kerkje in Cibits, bijna 20km voor St.-Jean zag er dan ook wel heel uitnodigend uit. Tijd voor onze siësta! Heerlijk een uur in het kerkportaal gelegen op een bankje. Alsof het zo bedoeld was. Daarna konden we weer met volle moed verder! En het was iets minder warm, haha.

Om 16u reden we dan de halteplaats voor de Pyreneeën in. Het eerste beste terrasje uitgezocht voor het bijkomen. Leuk met een Nederlands stel gepraat.
Daarna opzoek naar een slaapplaats. Nou die zijn hier genoeg!! Nog van vroeger uit toen ook alle pelgrims door dit plaatsje heen kwamen alvorens de Pyreneeën te trotseren.
Neergestreken in de gîte "buen camino". Hoe toepasselijk :)

En hier blijven we twee nachten. Morgen een rustdachtje, de stad een beetje bekijken. Wel gewoon om 8u de gîte uit, pelgrimstijden... uitslapen zit er niet in. En dan zaterdag de Pyreneeën over!

In 18 fietsdagen aan de voet van de Pyreneeën. Vandaag 65km in 3u36. En eigenlijk iets te warm. Je moet wat te klagen hebben ;)

Liefs, Myrthe

1. Ad:
    9 juni 2016
    Kanjers zijn jullie, hier gaat alles redelijk goed. Moet het echte klimwerk nog beginnen of hebben jullie dat al gedaan. XXXX Kruimeldief
  2. OPA:
    9 juni 2016
    Schatjes, het kon natuurlijk niet uit blijven, het moest een keer geburen.Nu was het ook op lastigste plek. [ondervinding].Maar als kanjers als jullie zijn lost je dat zo op!!Geweldig!! Rust nu maar even voor het zware werk begint. Groetjes {O}PA!!
  3. Maria:
    9 juni 2016
    Lekke band is zeer vervelend, fijn dat jullie hulp hadden. Hoe is het met de stempels? Echt iedere dag 1? Morgen een fijne dag. Rust lekker uit, eet zaterdag als ontbijt een bord macaroni en ga er tegen aan! Misschien een klein buitje in de bergen? Dat zou denk ik helemaal niet verkeerd zijn. Dag lieverds, veel succes!
  4. Annemiek:
    9 juni 2016
    Die foto van dat voetenbadje gisteren is leuk zeg, gezina wat een bruine benen!
    Fijne dag morgen, rust lekker uit, jullie hebben het verdiend.
  5. Karlien:
    9 juni 2016
    Superleuk om steeds jullie avonduren te lezen als ik met mn reet in de trein zit. Super knap. Jullie zijn zeker geen beginnend fietsers meer! Kom op met die klim! Jullie kunnen het!
  6. Yolanda:
    10 juni 2016
    Geweldig he internet. Zo kunnen jullie dagelijks jullie schare "fans" informeren
    Lekker zo'n rustdag vandaag. Waarschijnlijk zijn jullie daar ook wel aan toe. En zo de batterij opladen voor de klimpartijen die nog te wachten staan.
  7. Ted van der Geest:
    10 juni 2016
    Goed idee van Muriel (?) om op het prikbord in de kerk de site te vermelden waar we jullie avontuur kunnen volgen. Heb nu t/m dag 10 gelezen en ook deze dag. Echt een indrukwekkend verhaal ! Wat een doorzettingsvermogen en optimisme ! Al die regen na Parijs ! En toch maar weer (vrolijk ?) verder. Knap hoor ! Hoop dat de verdere reis zonder tegenslagen verloopt. Groet. Ted