St. Jean-Pied-de-Port

10 juni 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Uitslapen was er vandaav niet bij. Dus om 7 uur aan het ontbijt en om 8 uur hing de was te drogen. Voor ons vroeg, maar
de eerste looppelgrims waren al om 6 uur vertrokken! In de regen.
Het regent dus. En de gîte sloot om 8u. Maar de uitbaatster van de gîte vond dat zo vervelend voor ons, dat we een sleutel en een paraplu gekregen hebben. Kunnen we toch op de kamer blijven, of naar buiten wanneer we dat willen.
Vandaag gingen we de stad bekijken, de citadel beklommen en de Pyreneeën in de mist/motregen zien verdwijnen. Het is echt een leuke stad/dorp. 's Morgens van de eigen inwoners, vanaf een uur of 3 komen de pelgrims in grote getale binnen. En rond een uur of 9 is het allemaal weer uitgestorven. De pelgrims liggen op bed.

Morgen moet het echt beter weer zijn, anders is het niet veilig voor de pelgrims.
Vanmiddag het e.e.a. naar huis gestuurd. Boekjes van Frankrijk en de Franse taal hebben we immers niet meer nodig.
St. Jean-Pied-de-Port is trouwens een echt Baskenland. Alles is in minimaal twee talen: Frans en Basks. Niet te lezen!

Jullie weten toch wel dat Myrthe verantwoordelijk is voor de statistiek, voor de route en het boeken van het onderdak. Ik heb een richtinggevoel van een paard volgens haar. Maar verder is ze wel lief
Mijn kilometerteller is sinds Parijs kapot, ik kan alleen nog een tijd bijhouden die dan ook nog 7.15 voorloopt. Maar in elk geval kan ik dus na een uur waarschuwen dat ik een pauze nodig heb.

Om terug te komen op ons vorige blog, de verklaring van Maaike over de kerktorens vinden wij logischer klinken dan het antwoord van de monumentendienst. Sorry Aad ;)
Vanavond vroeg naar bed. En we kunnen morgen alle support van het thuisfront gebruiken, we zien er tegen op, maar ook naar uit. Dan hebben wij het zwaarste gedeelte gehad en kunnen we gaan genieten van het Spaanse land.

1. OPA:
    10 juni 2016
    Schatten,eindelijk een dag rust ,kunnen jullie tourist spelen.Maar je kimt wel een grote trap op. Hoop dat als je morgen weer op stap gaat dat het dan droog is.Zijn er zoveel lopers? Groetjes en veel sterkte {O}PA!!
  2. Karlien:
    10 juni 2016
    Helemaal opgeladen na de rustdag? Lijkt me wel inspirerend al die andere pelgrims. Heel veel plezier morgen! Mooie uitzichten denk ik voor jullie, geniet ervan! Xxx
  3. Doortje:
    10 juni 2016
    Naast de sportvelden hebben wij destijds op de camping gestaan.
    Daar werd toen een Baskisch balspel gespeeld.
    Heel veel succes morgen, ik leef met jullie mee. Zet hem op!
  4. Leonie:
    10 juni 2016
    Weer zo'n mooi verslag, dank je!
    Wat prachtig dorpje zeg, erg pittoresk:-)
    Oh ja, weer even een dieren-weetje; paarden hebben een buitengewoon goed ingebouwd navigatiesysteem (eigen ervaring, haha).
    Dus vertrouw maar op je instinct tante :-D
    En een beetje doortrappen nou, want dan zijn jullie nog op tijd voor de bbq!
    Groetjes, Leonie
  5. Annemiek:
    10 juni 2016
    Inderdaad Leonie, wat een onzin dat jullie niet op de familie bbq zijn. Jullie zijn met dit tempo makkelijk voor het weekend in Santiago. Ff doortrappen meiden, omboeken die terugvlucht! (Grapje hoor, succes verder)
  6. Ilona:
    10 juni 2016
    What goes up, must go down, die pyreneeën halen jullie wel! Buen suerte mañana (om maar in stijl te blijven) en veel plezier in España!