Dag 23, Cirueña - Agés

14 juni 2016 - Agés, Spanje

Eigenlijk wilde ik vandaag een lofzang op de natuur schrijven. Hoe mooi God deze gemaakt heeft. Alleen ...... ergens ging er iets mis.
Vanmorgen wel heel vroeg vertrokken uit Cirueña, we waren tenslotte gesommeerd om half zeven te ontbijten. Dus zaten we rond half acht op de fiets richting Sto. Domingo de la Calzade. Met de zon in de rug, we gaan naar het westen, daar ligt Santiago! Langs de kathedraal om te kijken of de haan daar nog zat. Helaas was de kerk nog dicht, dus ook de haan niet kunnen spotten.
Na een uur en 20 kilometers toch maar gestopt om te kijken wat er mis was met mijn fiets. Die maakte wel een vreemd geluid. Maar jullie weten inmiddels dat Myrthe van alle markten thuis is, dus fiets op de kop en bij de bagagedrager was iets afgebroken. Dat kon ze helaas niet maken. Maar ik kon wel het aanlopen weghalen en tijdens de lunch heb ik er een ijzerdraadje doorgedaan. Fiets gemaakt!
De kaart gaf een rode en een paarse lijn aan naar Belorado.
Rood, de snelweg van 23 kilometers, paars de weg die wij moesten volgen van 30 kilometers. Door het schitterende landschap van de bergen in Spanje. Alles wat op tafel komt hebben we gezien. Korenvelden zover als je kunt kijken, met en zonder klaprozen, wijngaarden met de bodega's, aardappelvelden in verschillende stadia van het groeiproces, roggevelden en vooral niet vlak. Zo mooi, echt genieten. Want van ruilverkaveling hebben ze nog nooit gehoord dus de kleuren wisselen elkaar steeds af. En wanneer de wind daar ook nog eens over waait, dan gaat al dat graan heen en weer. En dat is dus de misser van de dag: als maar tegenwind. En dan geen lief briesje, nee windkracht 5 of 6 of 7 of 8. Ik begrijp heel goed dat hier veel windmolens staan. En dan staat in ons boekje dat je enige tegenwind kan verwachten! Aamehoela, storm kan je krijgen!
Tussen 2 plaatsen ligt de rode weg, kilometers lang recht en die gaat op en neer. Onze weg ging een berg op met die tegenwind. Ik durfde niet af te stappen om even op adem te komen of een foto te maken want weer opstappen op de fiets, het was mij niet gelukt. Maar het landschap is echt schitterend!
In Belorado een kerk gezien die half in de rotswand is uitgehouwen, best wel bijzonder om alleen aan de voorzijde ramen te hebben. In de kerk een beeld van Jacobus die zelf zijn afgehakte hoofd vast houdt, buiten de kerk bij de klokken ooievaarsnesten. Kom je hier best wel vaak tegen. Langs de weg, hoog in de rotswand was nog een klein kerkje, maar dat hebben we alleen van een afstand gezien.
Ploeterend gingen we verder. Langs Tosantos naar Villanasur waar we lekker in de zon hebben geluncht. Stokbrood van gisteren met paté en water. En dat laatste loopt nu natuurlijk in jullie mond. Een waar genoegen om dit te eten bij 25 graden, na een klimmetje van 4.5 km van 5% + tegenwind. Is dat missertje van de dag weer.
Verder hebben we gestopt bij San Juan de Ortega, heerlijk stokbrood met gebakken ei gegeten en eindelijk de koffie! En opnieuw een aardige kerk. Maar toen was het al half 3.
Toen kwam de vraag waar gaan we slapen. Rijden we door naar Burgos, nog zo'n 30 kilometers met klimmetjes van 14%, of stoppen we eerder. Inmiddels is het duidelijk wat het geworden is.

De statistiek : 74 km in 4.40 uur fietsen

1. Florentine:
    14 juni 2016
    Nou dames, volgens mij gaat het geweldig, Op de kaart zie ik Santiago al dichtbij liggen....! Ach morgen is er vast een stormachtig windje in de rug.....! Heel veel succes en vooral plezier samen!!!!
  2. OPA:
    14 juni 2016
    Schatten, als je op zo'n grot slaapzaal bent verlang je dan niet naar je eigen bed? Aan medelijden van mij heb je niets, maar weet, ik leef met jullie mee!! De wind zal wel niet gaan liggen, maar ik wens jullie heel veel strekte of het helpt? Hou vol groeten {O}PA!!
  3. Annebeth:
    15 juni 2016
    Wow, een echte slakkenbeslissing na zo hard ploeteren!!! BRAVO