Dag 5: Berlancourt - Baron

27 mei 2016 - Baron, Frankrijk

Vanmorgen na een gezellig ontbijt en een foto momentje afscheid genomen van het bijzonder vriendelijke echtpaar Vermeersch in Berlancourt. En hup, op de fiets maar weer. Vandaag zouden we het rustig aan doen. Eerst naar Noyon. Daar even de toerist uitgehangen om de kathedraal te bekijken. Alleen de buitenkant, want de kerk was dicht. Verder over het heuvelachtige land naar Compiègne  toe. Daar maar eens geluncht, koffie, geld en boodschappen verzorgd.
Ook de kerk van St. Jacques gevonden. Geen foto kunnen maken, want het kerkplein werd ingericht met kraampjes voor een kaas en wijn markt morgen. Oude kerk trouwens die nodig gerestaureerd moet worden. Binnen erg donker en het gebrandschilderde raam niet kunnen vinden. Buiten werden we aangesproken: of we naar Santiago op weg waren. De man had de tocht al gelopen en ging deze zomer naar Rome lopen! Petje af.
Bon camino wenste hij ons toe.
Vanaf Compiègne naar Baron. Zeker 45 minuten fietsen door Forêt de Compiègne. Zo rustig, zo groen, zo mooi. Een genot om daar te fietsen. De heuveltjes neem ik dan gewoon voor lief.
En nu zitten we in Baron. Een eeuwenoud huis met een toren waar Jeanne d'Arc ooit in heeft geslapen. Daar aangekomen hebben we eerst lekker pils gedronken, vervolgens onder de douche en toen onze maaltijd klaar gemaakt. In een knots van een keuken zonder warm stromend water, een gootsteen die in geen weken gebruikt was en propvol met allerlei zooi. Maar die zooi was wel weer schoon. Spullen uit de keukenkastjes weer niet.
Anyway, het eten was lekker en warm.

Vandaag 85 km gefietst in 4,5 uur. Lekker zonnetje en haast geen wind.

Liefs, Gezina

1. Yolanda:
    28 mei 2016
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen Hadden jullie een schema van zo'n 100 km per dag op 't oog? Dan houden jullie dat goed vol zeg. Hoe zit het eigenlijk met zadelpijn? Lees daar niks over. Ook voor vandaag weer veel plezier
  2. Cora en Paul Snoeren:
    29 mei 2016
    Toch een goed idee om naar het zonnige zuiden te fietsen. Als je de verhalen leest hebben jullie best weer! En ook tussen de regels door lijkt het iedere dag een eitje.Wij wensen jullie een goede reis.